Gezamenlijke wervingscampagne internationale studenten

Deze week is de wervingscampagne begonnen om internationaal talent voor de Nederlandse semiconindustrie te werven. De universiteiten die meedoen met het nationale Beethoven-programma hebben zich hiervoor gezamenlijk ingezet. De campagne heeft de boodschap: Nederland is hét land om je te ontwikkelen in de semiconindustrie.

De universiteiten van Groningen, Nijmegen, Twente, Eindhoven en Delft hebben hun marktkennis en ervaring met werving gebundeld. De online en offline campagne richt zich in eerste instantie op potentiële masterstudenten in Italië, Spanje voor de EU en Indonesië buiten de EU. Het doel is om in contact te komen met díe studenten die al weten dat ze een internationale masteropleiding in de techniek willen gaan volgen. Via de campagne komen zij terecht op de website www.hightechuniversities.nl. Om hen vervolgens te laten kiezen voor Nederland, vertellen we over de carrièremogelijkheden in de semiconindustrie én de kwaliteit van leven hier.

Samenwerking

Met de impuls van het Beethovenprogramma is de samenwerking van de vijf universiteiten versterkt. Zij zijn direct na de bekendmaking door het Rijk in het najaar 2024 gestart met het vormgeven van de wervingscampagne. Het duurt meestal anderhalf tot twee jaar voordat een student een definitieve keuze heeft gemaakt. Snelheid is dus geboden, want de mensen die nu met deze campagne in aanraking komen zullen pas ten vroegste schooljaar 26/27 starten.

Deze samenwerking heeft de relatie tussen de vijf universiteiten flink versterkt. Door in gezamenlijkheid op te trekken kon bijvoorbeeld veel gunstiger worden ingekocht, en kan er veel van elkaar geleerd worden. Ook voor andere projecten is het nu makkelijker geworden om elkaar op te zoeken. Een mooie winst die zelfs voorbij Beethoven gaat.